반업주부의 일상 배움사
플러터로 앱 10개 출시 후 느낀점 l 9년차 개발자 :: ChatGPT 정리 본문
[ 요약 ]
트렌드 요정 허리업입니다.
저는 다양한 언어를 공부하여 안드로이드와 아이폰을 동시에 개발하였지만, 현타가 많아 크로스 플랫폼인 플러터를 선택하게 되었습니다.
구글의 지원으로 안정화가 잘 되고 있으며, 10개의 앱을 개발하여 배포하였습니다.
엑스코드에서 호환성 문제도 없고, 심사에도 별다른 제재가 없었습니다.
이 영상을 참고하여 가장 적합한 개발 방법을 선택해보세요.
What I learned after launching 10 apps with Flutter l 9-years developer
https://www.youtube.com/watch?v=OT6iVebW3rM
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https://www.jamongpick.com/55/34345
[ 한글 전체 ]
안녕하세요, 트렌드 요정 허리업입니다.
오늘은 제가 플러터를 선택한 이유에 대해서 설명하려고 합니다.
저는 그동안 다양한 언어를 공부하였는데, 이것이 제가 가장 큰 장점이라고 생각합니다.
그래서 의뢰가 들어오면 안드로이드는 당연히 자바 포트리온을 사용하면 되고, 아이폰은 당연히 스위프트를 사용하면 된다고 생각해서 두 가지를 동시에 개발했었습니다.
그러나 동시에 개발하다보니 현타가 많이 오더라는 것을 느꼈습니다.
예를 들어, 회원가입 페이지를 만들 때, 자바 언어로 코드를 작성하고 xml에 잘 만들었는데, 스위프트 언어를 사용해서 다른 스토리보드를 사용하여 같은 화면을 만들려고 하면 굉장한 현타가 밀려옵니다.
같은 작업을 두 번 하는 것은 현타가 많이 옵니다.
현타를 받은 후, 제가 공부한 크로스 플랫폼인 플러터를 선택하게 되었습니다.
이유는 플러터의 아버지가 구글이기 때문입니다.
구글은 안드로이드, 구글 플레이 스토어, 코틀린 등 다양한 것들을 만들었습니다.
팔고자 하는 것을 안으로 뽑기 때문에, 플러터가 버그가 나더라도 구글 아버지가 지켜줄 것이라 생각하였습니다.
플러터는 작년까지 2.0이었는데, 올해 최근까지 3.7까지 업데이트되었습니다.
구글은 프로토로 관심을 가지고 있어서 안정화를 시키고 있는 것을 보고, 플러터는 앞으로도 굉장히 안정화가 잘 될 것이라고 생각하였습니다.
그래서 제가 이후로는 플러터를 계속 공부하게 되었고, 거의 1~2년에 걸쳐 10개의 앱을 개발하여 앱 스토어와 플레이 스토어에 배포하였습니다.
처음에는 크로스 플랫폼을 처음 시도하는 것이어서 불안한 감정이 있었지만, 출시는 매끄럽게 되었습니다.
아이폰에서는 프로그램 만드는 툴이 엑스코드인데, 엑스코드에서 오류 없이 호환이 잘 되며 심사에 올렸을 때도 별다른 제재가 없었습니다.
보통 정책이나 그런 거에 대해서만 제재가 있었고, 그것을 제외하면 어떤 기술적인 딴지를 거는 건 없었습니다.
안드로이드도 굉장히 호환성 있게 만들어져, 두 개를 앱스토어, 플레이 스토어 심사를 맡겼을 때 통과가 잘 되었습니다.
처음에는 그냥 운이 좋았던 것 같았지만, 네 번째, 다섯 번째 프로젝트에서도 계속 통과가 되어 이제는 자신감이 붙었습니다.
열 번째 플레이 스토어, 앱스토어 통과에 이르러, 플러터는 안정적이라는 결론이 내릴 수 있었습니다.
하지만 이것은 여러 사이트나 정보를 수집하다 보면 플러터가 좋다 나쁘다, 네이티브가 좋다 나쁘다 하는 다양한 의견이 있습니다.
이런 썰에 대해서는 가장 올바른 선택을 하기 위해, 직접 경험해보고 느끼는 것이 가장 좋은 선택이라고 생각합니다.
제가 플러터를 경험해봤을 때 굉장히 안정적이었고, 이 경험담을 공유하고자 이 영상을 찍게 되었습니다.
[ English Summary ]
It's a trendy fairy waist-up.
I studied various languages and developed Android and iPhone simultaneously, but I chose Flutter because it is cross-platform.
With Google's support, it's stabilized well, and I've developed and deployed 10 apps.
We've had no compatibility issues with Xcode, and we haven't received any sanctions.
Watch this video to learn how to choose the best development method for you.
[ English Full Text ]
Hi, this is Trend Fairy Waistup.
Today I'm going to talk about why I chose flutter.
I've studied a lot of different languages over the years, which I think is my biggest strength.
So when I got a project, I thought that I could use Java Fortnite for Android, and Swift for iPhone, and I used to develop both at the same time.
But I realized that by developing in parallel, I was making a lot of shocks.
For example, when I was creating the signup page, I wrote the code in Java and created it well in XML, but when I tried to create the same screen using Swift with a different storyboard, I got a lot of shocks.
Doing the same thing twice is a lot of strokes.
After I got that, I chose Flutter, which is the cross-platform I studied.
The reason is that Flutter's father is Google.
Google made Android, Google Play Store, Cortana, and many other things.
They pick what they want to sell, so I knew that if Flutter was buggy, Google would be there to protect it.
Flutter was at 2.0 until last year, and was updated to 3.7 as recently as this year.
I saw that Google was interested in prototypes and stabilized them, so I thought Flutter would be very stable in the future.
So I've been working on Flutter ever since, and over the course of almost a year or two, I've developed 10 apps and deployed them to the App Store and Play Store.
At first there was some anxiety because it was my first attempt at cross-platform, but the launch was seamless.
On the iPhone, the programming tool I use is Xcode, and it's compatible with Xcode without any errors, and when I put it up for review, I didn't get any sanctions.
Usually it's just policy and stuff like that, but other than that, there were no technical issues.
Android is also very compatible, so when I submitted both of them to the App Store and Play Store review, they passed with flying colors.
At first, I thought I was just getting lucky, but then the fourth and fifth projects kept passing, so I felt confident.
By the time we got to the tenth Play Store and App Store, we were able to conclude that Flutter was stable.
However, if you look at various sites or collect information, there are various opinions that Flutter is good or bad, native is good or bad.
I think the best way to make an informed choice about this is to experience it for yourself.
When I experienced flutter, it was very stable, and I wanted to share my experience with you, so I made this video.