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스탠포드가 가르치는 AI시대 생존법 | 스탠포드 AIRE 디렉터 리 장 :: ChatGPT 정리 본문

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스탠포드가 가르치는 AI시대 생존법 | 스탠포드 AIRE 디렉터 리 장 :: ChatGPT 정리

Banjubu 2023. 3. 19. 00:01
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> English Summary

> English Full Text


Stanford teaches us how to survive in the age of AI | Stanford AIRE Director Lee Chang
https://www.youtube.com/watch?v=ZA9K0JMrbWg 



 

 



[ 요약 ]

인공지능으로 인해 많은 직업이 사라질 것이라는 내용과, 인공지능 시대에 어린이들을 가르치는 방법에 대해 다루고 있습니다.
Stanford AIRE 프로그램의 이장인 Li Jiang은 AI Thinking을 시작으로, 인공지능과 인간의 차이점을 이해하고, 인간의 혁신 능력인 0에서 1까지의 부분에 집중하는 것이 중요하다고 주장합니다.
AI Thinking에는 AI의 동작 원리를 이해하는 일반 지식, 인간과 기계의 능력 차이를 구별하는 능력, 그리고 현재 데이터를 기반으로 최적의 솔루션을 찾는 능력이 있습니다.
이러한 능력을 가르치는 것이 중요하다고 Li Jiang은 강조합니다.

여러분은 AI Thinking의 중요성을 이해하고, 인공지능 시대에 자녀를 가르치는 방법을 고민해 볼 것을 권장합니다.
AlphaFold가 거의 모든 단백질 구조를 예측하고 이를 공개 데이터베이스에 온라인으로 올린 것과 같이 인공지능이 수행할 수 있는 작업은 기계에 맡기고, 인간적인 부분에 집중해야 한다는 내용을 다루고 있습니다.
디자인 씽킹 방법론을 사용하여 창의성을 가르치고, AI를 활용하여 일을 수행할 수 있는 능력을 가진 아이들을 준비해야 한다는 것도 강조합니다.

디자인 씽킹 방법론은 공감, 정의, 아이디어 도출, 프로토타입 제작 및 검증, 리디자인 및 개선으로 이루어져 있습니다.
이러한 방법론을 반복해서 사용하면 창의적인 아이디어를 만들어낼 수 있다는 것을 알리고 있습니다.
여러분이 디자인 씽킹 방법론을 사용하여 아이들과 함께 창의적인 아이디어를 만들어보는 것을 권장합니다.

스탠포드 대학에서 진행한 프로젝트를 예시로 들어 디자인 시 생각해야 할 점과, 인공지능이 교육에 미칠 영향 등을 다룹니다.
프로젝트에서는 네팔의 인큐베이터 문제를 해결하기 위해 현지에 가서 문제를 다시 정의하고, 저렴한 인큐베이터를 개발하는 방법을 찾았습니다.
이러한 디자인 씽킹 과정이 중요하다는 것을 강조합니다.

또한, 인공지능 기술 중 ChatGPT가 교육 분야에 큰 영향을 미칠 것으로 예상되며, 학생들이 이 기술을 사용해 에세이를 쓰는 등의 과제를 수행하는 것이 중요하다고 말합니다.
마지막으로, 작은 아이들의 꿈을 이끌어내고, 교육 시스템의 개선을 위해 노력하는 것이 필요하다는 결론을 내립니다.
여러분은 디자인 씽킹과 ChatGPT의 교육분야 적용에 대해 관심을 가지고, 자녀들의 적극적인 참여와 꿈을 이끌어 내는 교육 방법을 고민해 볼 것을 권장합니다.

 

 

 

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[ 한글 전체 ]

사람이 할 수 있는 일인데 비용이 1,000달러라면.
기계보다 계산을 더 빨리 할 수 없기 때문입니다.
그러면 로봇에게 맡기면 대략 200달러 정도면 됩니다.
인공지능은 앞으로 많은 일자리를 사라지게 할 것입니다.
요즘 아이들이 얼마나 더 많은 정보를 얻을 수 있는지 지금은 완전히 달라졌지만 우리는 여전히 같은 방식으로 아이들을 가르치고 있습니다.
그리고 그것에 대해 생각할수록 우리가 그것을 바꾸기 위해 더 많은 노력을 기울여야한다고 느낍니다.
저는 리장입니다.
스탠포드 AIRE 프로그램의 디렉터입니다.
아시다시피 AI의 시대는 가까운 미래에 있습니다.
그리고 실제로는 이미 시작되었다고 말하고 싶습니다.
저는 AI와 로봇공학의 시대에 다음 세대를 가르치는 올바른 방법이 무엇인지 알아내기 위해 열정적으로 노력하고 있습니다.
많은 사람들이 AI를 두려워하기 때문에 이를 피하려고 합니다.
'아, 저런 건 피하고 싶어'라고 생각하죠.
하지만 사실은 우리가 지금까지 발명해낸 가장 강력한 도구 중 하나라는 것입니다.
이런 도구를 사용하지 않으면 다른 사람처럼 다른 사람과 경쟁할 수 없습니다.
우리가 바꿔야 할 몇 가지가 있다고 생각합니다.
하나는 인공지능 사고력 교육을 가능한 한 빨리 시작해야 한다는 것입니다.
인공지능 사고는 인간과 인공지능의 차이점을 알게 해줄 것입니다.
그리고 인간은 실제로 0에서 1까지의 혁신 부분입니다.
제가 잘할 수 없는 부분이기 때문에 거기에 집중해야 합니다.
AI에 대해 세 가지 중요한 것이 있습니다. 첫 번째, AI 작동 방식에 대한 일반적인 이해가 필요합니다. 과거에는 AI가 기본적으로 대부분 컴퓨터에서 작성하는 규칙 또는 특정 알고리즘을 기반으로했습니다.
인간이 규칙을 설정하고 지금은 딥 러닝, 데이터를 기반으로 한 강화 학습과 같은 다양한 알고리즘을 개발했습니다. 훨씬 더 강력한 컴퓨터가 있기 때문에 더 많은 데이터를 처리 할 수 있고 현재 데이터를 기반으로 가장 최적화 된 솔루션을 찾고 개발하려고합니다.
그리고 더 많은 데이터를 가지고있을수록 첫 번째 작업을 수행하면 일반적으로 더 나은 솔루션을 얻을 수 있습니다.
두 번째는 인간의 능력과 기계의 능력 또는 AI의 능력을 차별화할 수 있는 능력을 얻게 된다는 것입니다.
아마 대부분의 청중은 모를 것 같습니다.
구조 생물학이라는 과학적 연구 분야가 있습니다.
이 분야의 과학자들은 단백질의 구조를 연구합니다.
단백질은 모든 생명체에게 매우 중요합니다.
전 세계에는 약 1억에서 2억 개의 단백질이 존재합니다.
이 연구 분야는 과학자들과 마찬가지로 많은 사람들이 이러한 단백질의 구조를 결정하는 데 집중하고 있습니다.
우리 인간은 1% 미만의 단백질 구조와 같이 아주 적은 수의 단백질만을 발견할 수 있습니다.
하지만 이 인공지능은 알파폴드라고 불립니다.
딥마인드에서 나온 것입니다.
지난 2년 동안 알파폴드는 전 세계 거의 모든 단백질의 구조를 예측하고 이를 온라인에 공개 데이터베이스에 올렸습니다.
따라서 일단 기계가 할 수 있는 일이라면 기계가 하도록 내버려두고, 처음 두 가지를 해내고 나면 인간적인 부분에 집중할 수 있습니다.
세 번째는 인공지능과 함께 일할 수 있는 능력 그리고 인공지능을 사용하여 다른 일을 할 수 있도록 도와주는 것입니다.
중요한 부분은 0에서 1까지인데, 기본적으로 우리는 이전에 존재하지 않는 것을 발명하고 AI가 많은 정보를 제공하고 그런 것들을 제공함으로써 0에서 1을 더 잘할 수있을 것입니다.
따라서 우리는 아이들이 혁신하는 방법, 새로운 아이디어를 창출하는 방법, AI를 사용하여 우리를 돕는 방법 등을 배울 수 있도록 준비시켜야 합니다.
창의력, 그것은...
창의성은 가르치기 정말 어렵거나 창의성을 가르치는 방법을 가르칠 수 없다고 생각하는 사람들도 있습니다.
하지만 스탠포드 디자인 씽킹을 통해 혁신을 체계적으로 만드는 방법을 가르칠 수 있습니다.
디자인 씽킹은 스탠포드에서 사람들에게 혁신을 만드는 방법을 가르치기 위해 사용하는 방법론으로, 스티브 잡스나 엘론 머스크만큼 혁신적이거나 창의적이 되지는 못하지만 이 방법론을 사용하여 자신보다 더 창의적이거나 혁신적으로 만들 수 있습니다.
따라서 디자인 사고에는 여러분이 따를 수 있는 단계가 있습니다.
첫 번째 단계는 공감하기입니다.
먼저, 누구를 위해 발명하고 있는지 이해해야 합니다. 부모님을 위해 발명하는 것인지 아니면 학교에서 공부하는 아이들을 위해 발명하는 것인지요?
사용자가 누구인지 이해해야 합니다.
그런 다음 그들의 감정, 특히 그들의 감정에 공감합니다.
그런 다음 두 번째 단계로 이동합니다. 정의 많은 사람들이 시작하기에 적합한 문제를 가지고 있지 않았습니다.
그런 다음 문제를 명확하게 정의한 다음 브레인스토밍을 사용하여 많은 아이디어를 생성하는 세 번째 단계 인 아이디어로 이동 한 다음 사용자로부터 친절하고 피드백을받습니다.
좋은 아이디어를 골라 프로토타입을 제작합니다.
네 번째 단계인 프로토타입을 만든 후에는 사용자에게 테스트를 한 다음 피드백을 받습니다.
피드백이 좋을 수도 있고 나쁠 수도 있지만 재설계 또는 재창조를 해야 합니다.
모든 디자인은 재설계라는 문구가 있습니다.
'와우, 내가 이 문제를 제대로 정의하지 못했구나'라고 깨달으면 2단계로 돌아가야 합니다.
이 과정을 반복하면 결국 아주 멋진 발명품이 나올 것입니다.
하지만 책을 읽거나 강의를 들었을 때 아직 이해하지 못한 부분이 있으면 여러 번 사용해야 실제로 느낄 수 있습니다.
스탠포드 수업 중 하나를 예로 들어보겠습니다.
기본적으로 이 프로젝트는 좋은 인큐베이터를 구하고 네팔에 더 많은 인큐베이터를 구하는 것입니다. 처음에는 많은 사람들이 그냥 캘리포니아에서 설계하라고 말하려고 합니다.
하지만 우리는 공감을 얻어야 한다고 말합니다.
실제 장소에 가야 한다고요.
네팔에 가본 적이 없는데 어떻게 네팔을 디자인할 수 있을까요?
실제로 네팔로 비행기를 타고 산으로 갔습니다.
그리고 놀랍게도 그들은 실제로 의료 센터에서 이러한 값비싼 인큐베이터를 많이 보았습니다.
사실 인큐베이터가 부족한 것은 아니지만 어떻게 작동해야 할지 모른다는 것이죠.
문제를 잘못 정의한 것이죠. 문제를 다시 정의해야 합니다.
그런 다음 그들은 마을로 돌아가 농부들과 이야기를 나눕니다.
우리에게는 그런 것들이 필요하지만 의료 센터에서는 필요하지 않습니다.
우리 집에도 필요하고 저렴한 것이 필요합니다.
그래서 그들은 실제로 아기 인큐베이터와 같은 기능을하는 매우 저렴한 제품을 설계했고 매우 큰 성공을 거두었습니다.
이것이 좋은 예입니다.
처음에는 문제가 잘못 정의되었지만 디자인 씽킹 프로세스를 통해 문제를 재설계하고 올바른 문제를 해결할 방법을 찾았습니다.
AI & 로보틱스에서 가장 흥미로운 점은 몇 가지가 있습니다.
첫 번째는 ChatGPT입니다. 많은 사람들이 AI가 매우 자연스러운 방식으로 사람들과 대화 할 수 있다는 사실에 놀랐을 것입니다.
또한 채팅 할 수있을뿐만 아니라 코드를 작성할 수도 있습니다.
그는 많은 것을 알고있는 것 같고 많은 사람들보다 더 똑똑하고 사람들을 놀라게했습니다. 그래서 이제 아이들은 채팅GPT를 사용하여 에세이를 작성하고 숙제를 할 수 있기 때문에 확실히 교육을 바꿀 것입니다.
그래서 교사들은 어떻게 대처할지 고민해야 합니다.
사실 저는 어제 학생들에게 과제를 내줬어요.
한 학생에게 에세이를 써달라고 부탁했습니다.
제가 말했죠, 방금 수업에서 ChatGPT에 대해 이야기했잖아요.
이제 여러분에게 과제를 주려고 합니다. ChatGPT의 도움으로 에세이를 작성하세요.
사용하지 말라는 게 아니에요.
저는 여러분에게 그것을 사용하라고 요청합니다.
그리고 그 수업이 끝나면 여러분과 짧은 토론을하고 어떻게 사용하는지 알려 드리겠습니다.
어떻게 생각하시나요?
기술 발전은 무시하거나 피하려고 할 수 없다고 생각합니다. 그것은 일어나고 있으며 물과 같습니다.
막을 수 없고 함께 가야 합니다.
저는 ChatGPT가 우리 교육 시스템에 어떤 영향을 미칠지 이해하고 싶고, 학생들과 협력하여 이를 더 잘 이해하고 싶습니다.
그래서 학생들에게 이 숙제를 내준 이유입니다 저는 오토봇, 트랜스포머의 열렬한 팬입니다 저는 그 만화와 함께 자랐고 지금도 여전히 옵티머스 프라임의 열렬한 팬입니다 그리고 그것은 제가 어렸을 때 항상 멋진 로봇을 만들고 싶었다는 것에 정말 영감을주었습니다 대부분의 아이들은 어렸을 때 꿈을 가지고 있다고 생각합니다.
어릴 때 꿈을 심어주는 것이 더 쉬운데, 어른이 되고 나면 흥미를 잃고 꿈을 잃고 무엇을 해야 할지 모르기 때문이죠.
사실 어린아이들에게 꿈을 갖게 하는 것은 매우 중요합니다.
저의 궁극적인 목표는 미래를 위한 이상적인 교육 시스템이 무엇인지 알아내는 것입니다.
교육은 정말 중요한 부분입니다.
다음 세대의 미래에 지대한 영향을 미치니까요. 이것이 제 궁극적인 목표입니다.

 

 

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[ English Summary ]

He discusses how many jobs will be eliminated by artificial intelligence and how to teach children in the age of AI.
Li Jiang, director of the Stanford AIRE program, argues that it is important to understand the differences between AI and humans, starting with AI Thinking, and focusing on the 0 to 1 part, which is the human ability to innovate.
AI Thinking includes general knowledge to understand how AI works, the ability to distinguish between human and machine abilities, and the ability to find optimal solutions based on current data.
It's important to teach these abilities, Li Jiang emphasizes.

We encourage you to understand the importance of AI thinking and think about how to teach your children in the AI era.
The message is that we should focus on the human side of things and leave the work that AI can do to machines, such as AlphaFold predicting almost all protein structures and putting them online in a public database.
It also emphasizes the need to use the Design Thinking methodology to teach creativity and prepare children with the ability to use AI to get things done.

The Design Thinking methodology consists of empathizing, defining, ideating, prototyping and validating, redesigning, and improving.
It recognizes that using this methodology over and over again can generate creative ideas.
We encourage you to use the Design Thinking methodology to generate creative ideas with your kids.

We use a project from Stanford University as an example of what to think about when designing, and the impact of artificial intelligence on education.
The project addressed the problem of incubators in Nepal by going to the ground, redefining the problem, and figuring out how to develop an affordable incubator.
It emphasizes the importance of this design-thinking process.

He also points out that among AI technologies, ChatGPT is expected to have a big impact on education, and it's important for students to use it to accomplish tasks like writing essays.
Finally, he concludes that it is necessary to bring out the dreams of small children and work towards the improvement of the education system.
We encourage you to take an interest in the application of design thinking and ChatGPT in education, and to think about how to educate children to actively participate and bring out their dreams.

 

 

 

[ English Full Text ]

If a job can be done by humanand it cost $1,000.
Because you can't really calculatefaster than the machines.
Then you let the robot do it.It will just cost roughly around $200.
AI will make a lot of jobsdisappear in the future.
How much more information kids get nowadays It's just completely different now We still use the same wayto teach them.
And then the more I think about it,the more I feel like we need to push to change that.
I'm Li Jiang.
I'm the director of the Stanford AIRE program.
You know, the era of AI isin the near future.
And I would say it's actuallynow it's started already.
I'm passionate trying to figure outwhat is the right way of teaching the next generationin the era of AI and robotics.
We have a lot of people are afraid of AI,so they try to avoid this.
They're like, Oh,I want to stay away from that.
But the thing is that that'sprobably one of the most powerful tool that we have ever invented.
If you don't use these tools,then you cannot really compete with anyone like other people.
I think there's a few thingswe need to change.
One is that we need to start a teachAI Thinking as early as possible.
AI Thinking will allow themto know the difference between human and AI.
And then the human part is reallythe innovation part from 0 to 1.
That's where I cannot do a good job.We need to focus on that.
There's three important thing about AI Thinking With the first thing, you need to have general understanding of how AI works In the past, AI is basically mostly based on the rulesor the specific algorithms that we write in the computer.
The humans set the rules And then now, we developed a different algorithms like deep learning,reinforcement learning based on data, because we have much more powerful computersthat can handle a way, more data, and then they will develop and trying to find the most optimized solution based on the current data.
And then the more data you have,the better solution you usually will get if you do the first one.
The second one is that you will gain the ability to differentiate the human ability versus the machine's ability or AI's ability.
I think probably most of the audience don't know.
There's a scientific research areacalled structural biology.
Scientists in this fieldstudy the structure of a protein.
Proteins are so importantfor all the living creatures.
The whole world have like 100 to 200 million proteins.
This research area, like scientists, a lot of them are focusing on determiningthe structure of these proteins.
We humans only find just a very little number of these proteins, like the structures of it less than 1%.
However, this AI is called AlphaFold.
That's from DeepMind.
In the past two years,AlphaFold predict like the structure of almost all the proteins in the world, and they put it in the open database online.
So a job, once the machines can do it, then let the machines do it, and then we focus on the human part after you get the first two.
The third one is you will have the ability to work with AI And use AI to help youto accomplish other jobs.
There is critical part is from 0 to 1,which basically that we invent something that doesn't exist before and we probably can do 0 to 1 better with AI providing a lot of informationand things like that.
So we should prepare our kidsto learn how to innovate, to generate new ideas,to use AI to help us, that kind of stuff.
Creativity, It's a..
it's somethingthat is really hard to teach or some people think creativity cannot be taught how to teach people creativity.
This thing get changedby the Stanford Design Thinking We can use this method to teach youhow to systematically to make innovations.
Design Thinking is a methodologythat we use here at Stanford to teach people how to make innovations, and we do not make you as innovative or creative as Steve Jobs or Elon Musk However, we can use this methodologyto make you more creative or innovative than yourself.
So design thinking has stepsthat you can follow.
The first step is empathize.
First, you have to understandwho you're inventing for are you inventing for your parentsor you're inventing for children who are studying in the school?
You have to understandwho are the users.
Then you empathize with them,especially their emotion.
And then you go to the second step,which is called Define A lot of people, They didn't havethe right problem to start with.
Then you have to definethat problem clearly and then you go to the third step,which is ideation, which is using brainstorming to generate a lot of ideas,and then you kind and then you kind of get feedbacks from the users.
You pick the good ones to prototype.
After you do the prototype,which is the fourth step, you do test what the user and then you get feedback.
Maybe the feedback is goodor maybe the feedback is bad, but you have to do redesign or reinvent.
We have a phrase calledall design is redesign.
if you realize, Whoa, I actually didn't define this problem right,then you go back to the step two.
So you have to go in this iterations Eventually you will havesome very nice inventions.
But when you read books and or you listento some lectures, whatever, after you finish in that you didn't understand it yet you have to use it several times to really feel it.
Let me give you an examplein one of the class at Stanford.
So basically this project is abouthow to get good incubators, get more incubators for Nepal At first that actually a lot of people are just trying to say,well, just design it in California.
But then we say, Well,you have to gain empathy.
You need to go to the the real place.
If you have never been to Nepal,how can you design for that?
They actually fly to Nepaland they went to the mountains.
And to their surprise, they actually see a lot of these expensive incubators in these medical centers.
They actually are not lackof those machines, but they don't know how to operate them.
Problem is defined wrong.They have to redefine the problem.
And then they went back to these villagesand talk with those farmers.
We do need those things,but not in these medical centers.
We need in our home.We need the cheap ones.
So then they actually designa very cheap, like kind of functioning as a baby incubatorand had very good success.
And that's a good example.
The problem was defined wrong at first,and then they go into This Design Thinking process and they find a wayto redesign the problem and then they solve their right problem.
The most interesting thing about AI& Robotics there is a few of them.
I think the first one is ChatGPT,because it's probably a surprise for a lot of peoplethat AI can talk with people in that very natural way.
And also it can not only chat with you,it can also write code for you.
It seems like he knows a whole lotand it's smarter than a lot of people and which surprised people So and also it's goingto change education for sure, because now kids can use chatGPTto write essays and do homework.
So then teachers needto think about how to deal with that.
Actually, I just gave my studentan assignment yesterday.
I asked a student to write an essay.
I said, Well, you know what?We just talked about ChatGPT in the class.
Now I'm going to give you an assignmentto write an essay with the help of ChatGPT.
I'm not really asking you to not use it.
I ask you to use it.
And then after that classI will have short discussions with each of youand tell me how you use it.
How do you feel it?
I think that technology advancement,you cannot trying to ignore it or trying to avoid it, it's happening and it's just like water.
You cannot block it.You have to go with it.
For me, I want to understand how ChatGPT is going to impact our education system and I want to work with our studentsto understand that better.
So that's why I gave this homework for my students I'm a big fan for Autobots, Transformers I grew up with those cartoons, and I'm a big fan of it Even now I'm still a big fan for Optimus Prime And that really inspired me that I always wanted to make cool robots when I was a little kid I think most kids,they have a dream when they're young.
It's easier to inspire dreamwhen someone's in the early ages after people grow up,they kind of lose their interest, they lose their dream,they don't know what to do.
It's actually critically importantfor these little minds to have dreams.
My ultimate goal is to find outwhat is the ideal education system for the future.
The education part is really important.
It has profound impacton the next generation's future, and that's my ultimate goal.

 

 

 

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